Dömök Szilvia - Lisszabon
A kurzus célja az volt, hogy a múzeumok és kiállítások bemutatásán keresztül segítse a résztvevőket abban, hogy megértsék mit is jelent európainak lenni ma, megérteni saját nemzeti hovatartozásunkat, s összehasonlítani nemzeti kultúránkat más népek kultúrájával, valamint elhelyezni azt az európai népek palettáján.
Konkrét módszertani eszközöket adott a résztvevők kezébe arról, miként interpretálják a múzeumok anyagát a tanítási órák során, módszereket mutatott arról, hogy új, digitális eszközök használatával, applikációk alkalmazásával hogyan lehet a diákok számára közelebb hozni, feldolgozhatóbbá tenni a múzeumok anyagát egy-egy tanulási szituációban.
A kurzus feladata az volt, hogy miként használjuk fel az iskolán kívüli helyszíneket diákjaink oktatására, nevelésére; az európai polgárrá nevelés módszertana;
Egyéni és csoportfeladatok kiosztása, melyet a kurzus során teljesíteni kell.
Hallottunk több előadást, melynek témái:
- A múzeumok szerepe az oktatásban, s az egyén kapcsolata a múzeummal.
- Internet és digitális eszközök az oktatásban: gyakorlati bemutató (Dolby Voice)
- Mit üzennek nekünk a múzeumok ma? – a múzeumok egy magasabb szinten történő megértése
- Hogyan tud egy múzeum és egy iskola együttműködni? Múzeumi órák típusai, gyakorlati alkalmazása.
Feladatunk volt egy szabadon választott helyi múzeum meglátogatása egyénileg, s annak interpretálása, órai feldolgozása egy újonnan tanult IT program segítségével. (Én a Marionett báb Múzeumot választottam)
Ezután következtek az egyéni prezentációk: az én múzeumom; egy hazai múzeum bemutatása, s a múzeumi anyag egy lehetséges órai feldolgozásának bemutatása a kurzus során tanultak alapján;
Párbeszédet folytattunk arról, miként szolgálták a hét gyakorlatai az európai polgárrá nevelést címe: Európai polgár eszménye.
A kurzus elvégzése során segítséget kaptam az alábbi készségek, képességek fejlesztésében:
- képes vagyok nem csak nemzeti, de európai polgárként is gondolkodni;
- jobban megértem az unió oktatási célkitűzéseit;
- kapcsolatokat építettem ki más országokban tanító kollégáimmal;
- megértettem az összefüggést a múzeumokban megjelenő nemzeti jelképek, tárgyak és a mögöttük rejlő városlakók között;
- tudom, hogy milyen szerepet játszhat az oktatásban egy-egy múzeum tárlata;
- megismertem néhány internetes alkalmazást, melyet képes vagyok sikeresen alkalmazni óráimon
- sokkal átfogóbban és mélyrehatóbban vagyok képes egy-egy múzeum, kiállítás anyagát óráimba illeszteni
- felismertem az iskolán kívüli oktatásban rejlő lehetőségeket
- képes vagyok múzeumok, kiállítások és az iskola együttműködésének mélyebb megértésére, megújítására, múzeumi órák megtartására
- szociálisan érzékenyebbé, együtt érzőbbé váltam a fogyatékkal élők számára kialakított épületek, terek, építészeti megoldások iránt, azok szükségességére;