Beszámoló

Téma: Kirándulások Székelyföldön
Az utazás időpontja: 2018. október 01-05.
Az utazás időtartama: 5 nap
A kirándulás célja: A Székelyföldi kirándulás célja, hogy elmesélje a  székelység történetét szokásaik, népművészetük, nagyjaik, s nem utolsó sorban lakóhelyük bemutatásával. Tanulóinkkal részesei leszünk egy időutazásnak, melyben a "legendák" vezetnek minket..

1. nap - október 01. hétfő

2018. október 1-jén, reggel 5 órakor indultunk az iskolától 80 tanulóval és 8 tanárral. Két busszal utaztunk. Az egyikben a 7. a. és 7.d. osztály tanulói voltak Béres Ildikó, Nedobáné Fendrik Éva, Ottucsák Melinda és Sallai László kíséretében. A másik buszban a 7. b. és 7.c. osztály tanulói ültek Filipovics Tamásné, Cziáky Péter, Vargáné Gáspár Valéria és Takács Mária Ágnes pedagógusokkal. A határon derült ki, hogy Giumars Oméd 7. b. osztályos tanuló olyan igazolvánnyal érkezett, amit a schengeni övezetben nem fogadnak el, így leszállították a buszról. Cziáky Péter tanár úrral a magyar határon kellett megvárnia édesapját, aki visszavitte Budapestre. Kollégánk vonattal utazva másnap reggel érte utol a csoportot.

Az első megálló Nagyváradon volt, ahol megtekintettük Szent László hermáját és az általa alapított székesegyházat. Ott egy diák elmondta az alapítás legendáját.

Nagyvárad és Kolozsvár között megálltunk a Király-hágón, és ragyogó napsütésben néztünk körül a tetőről.

Kolozsváron megkoszorúztuk Mátyás király szobrát, és megtekintettük a szülőházát. Hallgattunk Mátyásról szóló legendákat, valamint megemlékeztünk Székely Bertalanról, aki itt született. Apáczai Csere Jánosról megtudtuk, hogy Kolozsváron hunyt el.

A városnézés után indultunk Gyergyószentmiklósra. Este fél tízkor érkeztünk meg. A szállás elfoglalása után megvacsoráztunk, és mély álomba merültünk.

2. nap - október 02. kedd

Második nap a bőséges reggeli után meglátogattuk a gyergyószentmiklósi örmény templomot, ahol a pap részletesen mesélt a templom építéséről és az örményekről. Majd átsétáltunk a Tarisznyás Márton Múzeumba. A múzeum igazgatója és két kollégája tárlatvezetést tartott a népviseletekről és a székelyekről. Bemutattak egy olyan ásványkiállítást is, ahol a környékbeli ásványokat lehetett megnézni.

Tovább utaztunk a Gyilkos-tóhoz. Itt a gyerekek vásárlásra kaptak szabadidőt. Idegenvezetőnk mesélt a tó kialakulását övező legendákról.

A következő megálló a Békás-szoros volt. Hatalmas élményt jelentett számunkra, hogy gyalogosan ereszkedtünk le a völgybe. Közben több különleges növény és állat történetét hallgattuk meg.

A gyergyószárhegyi gyermekotthonban találkoztunk az ott nevelkedő gyerekekkel és nevelőikkel. Átadtuk nekik a tanulóink által összegyűjtött ajándékokat. Nagyon örültek a füzeteknek, könyveknek, ceruzáknak és csokoládéknak. Az otthontól tovább sétálva eljutottunk egy kúthoz, ahol forrásvizet kóstolhattak a gyerekek. A túra végén értünk el a Lázár-kastélyhoz, ami sajnos évek óta nem látogatható. A mai napunk egy kicsit rövidebb volt, hat óra körül értünk vissza a panziókba. A gyerekek nagyon elfáradtak, de mindenki nagyon élvezte az egész napos programot. Vacsora után hamar elcsendesedtek és elaludtak.

3. nap - október 03. szerda

A harmadik napon először Csíkszeredára utaztunk. Megnéztük a Makovecz Imre által tervezett Millenniumi templomot, és megismerkedtünk a történetével. Felidéztük a magyarság múltját is.

Majd a Mohos-tőzegláp következett. Tréfás vezetőnk lenyűgöző élménybeszámolót tartva vezette végig csapatunkat a lápos területen.

A Szent-Anna tónál érdekes legendákat hallottunk a tó keletkezéséről. A tavat körbe sétálva gyönyörű tájon haladtunk keresztül. Különleges növényeket, gombákat láttunk. Közben felfedeztük egy medve talpnyomát a sáros talajon.

Tovább utazva megérkeztünk Csíksomlyóra, ahol megmásztuk a meredek Kálvária-dombot. A túlsó oldalon leereszkedve értünk a csíksomlyói nyeregbe. A szabadtéri színpadról csodálhatták meg a tájat a gyerekek. A forrásnál különleges borvizet kóstoltunk.

Utunk innen a kegytemplomba vezetett. Magasztos élmény volt meglátni a csodatévő Szűz Mária szobrát.

Ez a napunk is élményekben gazdagon fejeződött be.

2 .. 3

4. nap - október 04. csütörtök

A negyedik napon Szovátára utaztunk, ahol körbe sétáltuk a Medve-tavat, és megnéztük a Só-vidék nevezetességeit. Parajdon meglátogattuk a sóbányát, a templomot, a múzeumot és a játszóteret. Tanulói kiselőadást hallgattuk a sóbánya gyógyhatásairól. Itt hosszabb időt töltöttünk el. Közben az ebédünket is elfogyasztottuk.

Következő állomásunkon, Korondon vásárolhattak a gyerekek ajándékokat a kirakodóvásárban.

Tamási Áron emlékművét megkoszorúztuk Farkaslakán.

Szejkefürdőn a legnagyobb székely, Orbán Balázs síremlékénél emlékeztünk az erdélyi magyarságra. Székely kapukban gyönyörködtünk, koszorúzással búcsúztunk. Megkóstoltuk a kénes, petróleumos gyógyvizet is.

Székelyudvarhelyen eljutottunk az Emlékezés parkba és az óvárosi „Hősök terére”. Híres magyarok szobrai között jártunk. Közülük Bethlen Gábor szobrát koszorúztuk meg.

Hazafelé láttuk a Zetelaki víztározót. A hatalmas gáton ment át a buszunk.

Libán-tetőn egy andezitbánya mellett haladtunk el. Késő este értünk a szállásra. Vacsora után összepakoltunk, mert másnap már utaztunk haza.

5. nap - október 05. péntek

Az utolsó reggel korán indultunk Marosvécsre, ahol a Kemény-kastély tulajdonosa, gróf Kemény Géza fogadta érdeklődő csapatunkat. Először a hatalmas kertben sétáltunk, és a több száz éves tölgyfák között megkoszorúztuk Wass Albert emlékművét. Ezt követően a kastélyban vezetett körbe a gróf. Érdekes történeteket mesélt az itt élő őseiről.

Innen utunk Marosvásárhelyre vezetett. A Kultúrpalota és a Rózsák tere mindenkinek tetszett.

A Király-hágón elbúcsúztunk Erdélytől, és este fél tíz körül megérkeztünk az iskolához

Összegzés:

Mindannyiunk számára csodálatos élmény volt ez az ismeretszerző kirándulás.

Az idegenvezetők, a buszvezetők és a szállásadók is hozzájárultak ahhoz, hogy felejthetetlen élményben legyen részünk. A jövőre utazóknak ajánljuk, hogy legyen EU-s TAJ kártyájuk, mert sokkal könnyebb az orvosi ellátást igénybe venni.

Filipovics Tamásné

projektvezető

Ügyeleti nyitvatartás: hétköznapokon 07,00 - 18,00

Étkezéssel kapcsolatos ügyintézés :

Elektronikus úton e-mailben (etkezes@mezosuli.hu),

Személyes ügyintézésre csak indokolt esetben, előre egyeztetett időpontban tudunk lehetőséget biztosítani.

Étkezés lemondására minden nap 09:00 óráig a etkezes@mezosuli.hu e-mail címen van lehetőség (a később érkező bejelentést csak a beérkezést követő második napra tudjuk befogadni).

Közétkeztetéssel kapcsolatos kérdéseire a 06 1 872 9432-es telefonszámon, illetve az etkezes@zuglo.hu e-mail címen kaphat tájékoztatást.

Az intézmény fenntartója és üzemeltetője:

kptk logo 250x104px

1149 Budapest, Mogyoródi út 21.
Tankerületi igazgató: dr. Házlinger György

Stratégia
(online gyermekvédelem)

Tisztelt Szülők/Gondviselők!

Az Önkormányzat Képviselő Testülete 3/2017. (I.26.) határozatával döntött arról, hogy 2017.02.28-ával a Zuglói Intézménygazdálkodási Központot (ZIK) megszűnteti. Az étkezéssel kapcsolatos feladatokat továbbiakban Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Polgármesteri Hivatala látja el.